Bejelentkezés
elfelejtett jelszó - regisztráció

Alkotó: Lelkes Miklós
Alkotások száma: 1971
Regisztrált: 2011-09-25
Belépett: 2021-03-13
Publikált rovatok
Irodalmi rovat
-Gyermekrovat (Mesék) (203)
-Egyéb prózai alkotások (580)
-Mese (283)
-Dalszövegek (3)
-Gyermekrovat (Versek) (33)
-Versek (864)
-Társalgó (5)
Feltöltve: 2019-12-24 16:04:13
Megtekintve: 1804
Utak, tévutak, karácsonyok
A Karácsony olyan ünnep, amelyik tűnődésre alkalmas, de hát a Szilveszter is ilyen – számomra legalábbis, mostanában. Min fogok Szilveszterkor tűnődni, ha már most „kimerítem a témát”? Ez a „mostanában” a tűnődésemre azonban már évtizedek óta tart, és nem is ezek alatt az évtizedek alatt született. A „kis Jézuska születése” szép költői meséje is ős-mese, nem látni a kezdetét, - és nem tudni a végét.

Vagy mégis sejteni lehet, mindkettőt?

Igen, sejteni lehet, sőt, szinte tudni. A keresztény vallás, a zsidó vallás, és minden vallás, de még előzményük is, - mese. Úgy hasznos mese, hogy egyúttal nagyon-nagyon káros. Ilyen bonyolult a világ – látszólag! Ezek a „mesék” betöltötték szerepüket a történelemben, az emberiséget szolgálták véres eseményeikkel, károkozásaikkal is, hasznot hozásaikkal is. Az emberiség szellemi szintje még nagyon alacsony ma is, de fejlődött az évezredeken át, történelmi léptékkel, ami egy korszakban a benne élő humánus embernek kevés, lassú (nekem is!), de a történelmet tekintve ez nem igaz, akár gyorsnak is tarthatjuk.

Az őskeresztények eszméje tulajdonképpen, bármennyire felhördül is magában valaki, aki írásom el meri olvasni, pedig nyilván nem én írtam le először a világban, a kommunizmus eszméjének megfelelő eszme volt, erkölcsileg szép és bátor eszme, csak hát igen korán jött ahhoz, hogy megvalósulhasson. Így is nagy előrelépést hozott, hiszen akármilyen sötét és embertelen volt is a keresztény középkor, a rabszolgatartó társadalomhoz képest mégis jelentős haladást jelentett a hűbéri társadalom, ahol a jobbágyság helyzete, ha egyes időszakokban oly rossz volt is, hogy lázadás következett be, azért a rabszolgákéhoz képest többnyire mégis sokkal jobb volt. (Őskeresztények - https://www.poet.hu/vers/106739).

A Biblia az emberiség egyik nagy, alapvető műve. Történeteiben legtöbbször olyan erkölcsi tanítás van, amelyik minden humánus eszmének része kell, hogy legyen. Természetesen Jézus és családja sorsában nincs semmi hihetetlen, hiszen sok korban csaptak össze különböző csoportok, közösségek érdekei, és miért csodálkozna egy értelmes ember azon, hogy Jézus és követői, addig maguk is zsidók (de egyébként származásuk mellékes), nem osztották a zsidó főpapok véleményét, utóbbiak érdekét – az anyagiakat és az anyagiakkal összefüggő szellemiséget, eszmét – Jézus és hívei veszélyeztették. Szükségszerű volt, hogy a zsidó főpapok Jézust és híveit üldöztették és üldözték, és ez egy olyan történet, ami sokmilliószor ismétlődött a világban, köznapi emberekkel a köznapokban, különböző eszmei „köntösökben”. Értelmes, emberséges ember ezen nem csodálkozik.

A fő baj ott van, hogy az emberiség – átlagos szellemi szintjét tekintve – még nagyon alatta van annak, amit egy értelmes ÉS becsületes ember el tud fogadni. Kevés az ilyen ember, ha több is van ma, mint akár egy évszázaddal ezelőtt. Utóbbi okozza, hogy a világban még ma is ennyire ott az embertelenség. Természetesen a magyarság történelmében és jelenében is ott van, de világjelenség. (Tűnődés a magyarságról - https://www.poet.hu/vers/195015).

A Jézus által tett csodák?

Szép, költői mesék. Tréfás-komolyan írni szoktam ezekről, és gyakran eltűnődöm: ki hiszi ezeket – igazából? Ezekkel nem a meseszerűség volt a baj, hanem rossz, embertelen célokra való felhasználásuk. Nagyon alacsony szellemi szint kell ezek hitéhez (minden vallás hasonló tartalmának hitéhez), persze, vannak olyan vakhitű emberek, akik igazából hiszik ezeket a csodás tetteket. Ez is ijesztő, de – szerintem – korántsem hiszik ezeket annyian, mint ahányan, valamilyen nem szép érdekből, vagy esetleg olykor méltánylandó okból – megjátsszák azt: hiszik. A keresztény vallás nevében annyi rémvalóságos történetet követtek el (és követnek el ma is), hogy attól egy emberséges ember, ha valóban az, visszaborzad. Karácsonykor is, karácsonytól függetlenül is (Karácsonyi sötétség - https://www.poet.hu/vers/250405, Kis templomok - https://www.poet.hu/vers/203420).

Persze, érdekes a Teremtés története, - de ki hiszi el ezt szívből, lélekből, igazán? Becsületes hittel? Többször írtam ezekről humorosan, hiszen lehet-e, - mai tudásunk szerint – ezeket a „csodákat” komolyan vennie egy értelmes és becsületes embernek? (IGAZ BIBLIAI TÖRTÉNETEK (1) – ÁDÁM ÉS ÉVA, A TEREMTETTEK LETEREMTÉSE - http://www.artagora.hu/mainframe.php?oi=2473&o=work&detail=46630), Tízparancsolat – ügyvédi védőbeszéd - https://www.harmonet.hu/psziche/7051-tizparancsolat-ugyvedi-vedobeszed.html, A Tíz csapás - http://artagora.hu/mainframe.php?oi=61&o=work&detail=3308, Történelmi perecskék - https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=692989414531728&id=100014620267716).

Nem e mesékkel van a baj, hanem azzal, ahogy a világban ezeket nem szép érdekek érvényesítéséhez felhasználták és felhasználják társadalmi rétegek, osztályok, csoportok. A világ ugyanis nem szép, és ma is megfélemlíti a „látókat”, az igazságot szeretőket, az emberséges embereket. A tudós is megfélemlített ember, ma is (Tudás és tudatlanság - https://www.facebook.com/photo.php?fbid=793871037776898&set=a.111397106024298&type=3&theater).

A kereszténység eszméjét természetesen a világban egészen másra használták, mint amire - feltehetően- Jézus és követői szánták: nem a szeretetre, hanem pusztításra. A templomok sokszor építészeti remekművek, de sokba kerültek az emberiségnek. Mérhetetlenül sokba.

Egy eszme és egy korszakban annak nevében fellépők, bűnösök azonban nem feltétlenül azonosak. Vonatkozik ez minden eszmére és minden korszakra. A középkori inkvizíció kínzómestere hihette, hogy amikor Giordano Brunonak kivágja a nyelvét, és az ártatlan gondolkodónak így kell mennie a máglyára, akkor Isten nevében jót cselekszik (Giordano Bruno - https://www.poet.hu/vers/37971), és természetesen Magyarországon a Rákosi-korszakban az ávo munkatársa is hihette: jót cselekszik, amikor kegyetlenül bánik a „nép ellenségével”, egyébként Madách Imre is utal ilyen szemléletre Az ember tragédiája c. művében (ha valaki Madách művét elolvassa, nagyobbrészt megértheti ebből a történelmet, erre utaltam egyik írásomban (Ember, tragédiával, és anélkül - https://canadahun.com/blogbejegyzes/lelkes-mikl%c3%b3s-ember-trag%c3%a9di%c3%a1val-%c3%a9s-an%c3%a9lk%c3%bcl.14811/), de nem nagyon látom Magyarországon a tömegeknél a történelem „megérteni akarását”.

A Biblia az emberiség egyik alapműve, és igen nagy hatással volt az emberiségre, - ez a hatás még ma is tart. A kereszténység eszméjét pedig nagyon tiszteletre méltóan Ferenc pápa, ahogy én látom a hírekből, közelíteni akarja az őskeresztények humanitásához. (Ferenc pápa, a világ, és utóbbiban Magyarország - http://www.artagora.hu/mainframe.php?oi=2473&o=work&detail=46869).

Nincs könnyű dolga, hiszen saját egyháza sem hallgat rá eléggé. Csodálom Ferenc pápa bátorságát és humanizmusát. Erre a többi történelmi egyháznak is fel kellene figyelnie! Minden magyar történelmi egyház messze került, az utóbbi évtizedekben is, az emberségtől, becsülettől, a Szeretettől. Vonatkozik ez a keresztény egyházra éppen úgy, mint a zsidóra, mindegyikre. Én nem vagyok hívő, de humanistának tartom magam, tréfás-komolyan erről is írtam (Miként lettem humanista? - http://www.artagora.hu/mainframe.php?oi=2473&o=work&detail=46392).

Isten számomra egy Eszme. Gyönyörű, humánus, közösségi eszme, az egyetlen elfogadható (mint Eszme). Ezt meg is írtam Isten c. versemben (Isten - http://szempontom.blogspot.com/2014/04/lelkes-miklos-isten.html). Egy olyan közösségi Eszmét tartok követendőnek azok számára, akik tenni akarnak az emberiségért, a Földért, egy élhetőbb Világért, amelyik értelmesen, humánusan, becsületesen küzd az emberiség érdekeiért. Ha ilyen eszme nincs a láthatáron, akkor is ezt a gondolatot kell követni, úgy: két rossz közül, ha nincs más választás, akkor egyelőre a kisebbik rosszat kell választani, mert az a lehetséges JÓ.

Magyarországon most szerintem egy jobb polgári ország a reális cél, olyan, amelyik szemben áll a mai erkölcstelen és az országnak károkat okozó, sőt, a világháború veszélyét is elősegítő nacionalista, jobboldali, kalandor magyar vezetéssel. Azzal a vezetéssel, amely szerint Horthy magyar nemzeti hős. Nos, nem az, - aki akár csak egy pillantást vet a második világháború eseményeire, dokumentumaira, megértheti, ha akarja, hogy miért nem (KÖNYVEK ÉS TŰNŐDÉSEK (16). Kossa István: Dunától a Donig, Athenaeum (évszám nélkül) - https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=778381849325817&id=100014620267716, A fasizmus felé - http://www.artagora.hu/mainframe.php?oi=2473&o=work&detail=46377).
Ha érdeke úgy hozza, akkor színleli a meg nem értést, butítja a tömegeket, és erre a vallásos hitet is felhasználja álcának.

Utóbbi történik egyébként Magyarországon a Tízparancsolatot illetően is (Tűnődés a Tízparancsolaton - http://www.artagora.hu/mainframe.php?oi=2473&o=work&detail=46455).

Miről van szó?

A Tízparancsolat olyan humánus „alaptörvény” az emberiség számára, amelyet minden haladó, emberséges eszmének számba kellett és kell vennie. Az emberekben ősidők óta benne van ugyan a „szerzés” ösztöne, és a vallások egy részében benne van, hogy a megbánt bűnt, a büntetés méltányolható elfogadása után, ahol a bűnös megjavulása a humánus cél, meg kell bocsájtani. Nem fogadható azonban el, hogy súlyos bűnök (nem egy gágogó liba ellopására gondolok) megtorlatlanul maradjanak, vagy egyenesen a hatalom saját nagy tolvajait megkímélje a büntetéstől, sőt, a bűnt még nagy összegekkel jutalmazza is híveinél, miközben másokat már koholt dolgokért is üldöz. Ez a hatalmi visszaélés Ferenc pápa egyik üzenetével is teljesen ellentétes.

A világban, Magyarországon is, nagyon felerősödött egy TÉVÚT a társadalomban: TÉGY A GYŰLÖLET ELLEN, - SZERESS, SZERESS, ÉS EMBERTÁRSAID MEGJAVULNAK!

Jóindulatú emberek is gyakran hirdetik ezt, meg, persze, álszentül olyanok, akiknek érdekük (mert bűnök terhelik őket) az ilyen „BÉKE”, „SZERETET”.

Az értelmetlen vagy erkölcsileg indokolatlan gyűlölet, persze, káros, kárt okoz, - de ugyanakkor az értelmetlen vagy indokolatlan szeretet, és az így nyer „béke” még károsabb, veszélyesebb. Ha valaki becsületesen néz vissza a múltba, akkor látja: a „Szeretet” nem gátolta meg a magyar vidéki zsidóság marhavagonokban Németországba szállítását, ahol sok zsidó elpusztult a fasiszta haláltáborokban. Sok minden más becstelenséget sem!

Horthy nem hős volt (és egy becsületesen gondolkodó országban azonnal menni kellene posztjáról egy ma ezt kijelentő embernek), hanem erkölcsileg (ha jogilag nem is) háborús bűnös (bár ő „csak” a korszak jelképe volt). A nagyhatalmi tervekbe azonban a második világháború után nem illett bele, egyik oldalon sem, Horthy háborús bűnösként való elítélése (a Szovjetuniónak sem volt ez érdeke akkor).

A bűnösök olyan „szeretete”, amely még nagyobb bűnökre ösztönzi őket, valójában ellentétes a kereszténység eszméjének szeretet-fogalmával is, hiszen nem a bűnösök megjavulását szolgálja, hanem az ország jelenlegi rossz erkölcsi állapotának fenntartását. A magyar történelmi egyházak, amikor támogatják a FIDESZ-KDNP kormányt, nem a keresztény eszme szellemében tevékenykednek, hanem – kissé tréfás, de egyébként talán nagyon találó kifejezéssel – a „kereszténységgel hivalkodó ördögöt” szolgálják, nem pedig istent. Utóbbiról nem tudjuk, hogy létezik-e a világ végtelenségében, de semmi sem mutat létezésére, - igaz, nem létezése sem bizonyítható.

Magyarországon a polgári világ jobbulásának útja (ami a nemzetközi viszonyok alakulásának is függvénye) egy „közösségibb” irány, amelyik közelebb viszi az országot az igazságossághoz, a dolgozók érdekeihez, a becsülethez, a jogállamhoz, az emberi és szabadságjogok érvényesüléséhez, egy élhetőbb itteni világhoz.

Sok mindenen változtatni kellene, mert a tömegeknél még az alapvető fogalmak megértésével is nagy baj van, mint például haza, hazaszeretet, társadalmi rend, demokrácia, szabadság, becsület. Mélyre süllyedt az ország (Igaz dalocska - https://www.facebook.com/photo.php?fbid=791803187983683&set=a.111397106024298&type=3&theater, Karácsonyi keresztfák - https://www.poet.hu/vers/152151).

Nem volna szabad a figyelmet elterelni Magyarország nagy társadalmi és gazdasági problémáiról. Ezt egyaránt csinálják jóindulatú, de a lényeget nem látó, felszínesen gondolkodó emberek, és a figyelemelterelést saját becstelen érdekükben szervezők, ösztönzők, közpénzekből megfizető népbutítók. Utóbbi téren Magyarország hagyományai nagyon rosszak, megdöbbentően azok!

Igazi változás kellene. Ezt a FIDESZ-KDNP kormány, szerintem, a végsőkig akadályozni fogja, és ne keltsen hiú reményeket, még Karácsonykor sem, az ellenkezője. Athén felé ez az Út (http://artagora.hu/mainframe.php?oi=2473&o=work&detail=46827).

Sok minden kellene, persze, a nagyvilágban is, ahhoz, hogy kevésbé legyen könnycseppes a Föld táján bármilyen szívbéli ünnep (ÚJ HALOTTI BESZÉD - http://www.artagora.hu/mainframe.php?oi=2473&o=work&detail=46741, Az Élet és Halál Birodalmában - https://www.facebook.com/photo.php?fbid=748609735636362&set=a.111397106024298&type=3&theater.

(2019)

A képen:
Gauguin, Paul (1848 - 1903) Karácsony éj, forrás:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Kar%C3%A1csony#/media/F%C3%A1jl:Gauguin,_Paul_-_Christmas_Night_(The_Blessing_of_the_Oxen)_-_Google_Art_Project.jpg
Hozzászóláshoz jelentkezz be vagy regisztrálj!