Feltöltve: 2013-12-12 18:49:02
Megtekintve: 5971
A Szeretetnek..
A Szeretet hány hangos hirdetője
élt, s él belőle ma is gazdagon?
S amit tesz? Rendszer-asztalra lecsapja
haszon ászát. Kártyás kaméleon.
Szeretet? Kell-e ily embert szeretni,
ha megjavulni nem képes? Talán
Krisztus szerette őt, önkívületben,
Kereszt-útján, egy múlt Kálvárián..
Ő szerette. Talán, - de ott a kérdés:
kínjaival a Bűnt váltotta meg,
az emberekét? Nos, Isten nevében
hányszor gyilkoltak bűnteleneket?
Lehet, tiszta napján sokféle pápa
közül egy-egy megsejtett valamit
arról: Isten nem az álarcos isten, -
egy másik az, ki a szívben lakik.
Nem vakhitűek szánandó szívében:
azok lelkileg mind-mind betegek.
Jót akarnak, - de kit szolgálnak? Istent?
Tévedést, - és nem megtévedteket.
Lehet, gyanított ezt-azt némely pápa,
de, ha akart volna is, szólhatott?
Ma sem látod: Betlehem csillagából
hányszor csaló jel, tévút ragyogott?
(2013)
élt, s él belőle ma is gazdagon?
S amit tesz? Rendszer-asztalra lecsapja
haszon ászát. Kártyás kaméleon.
Szeretet? Kell-e ily embert szeretni,
ha megjavulni nem képes? Talán
Krisztus szerette őt, önkívületben,
Kereszt-útján, egy múlt Kálvárián..
Ő szerette. Talán, - de ott a kérdés:
kínjaival a Bűnt váltotta meg,
az emberekét? Nos, Isten nevében
hányszor gyilkoltak bűnteleneket?
Lehet, tiszta napján sokféle pápa
közül egy-egy megsejtett valamit
arról: Isten nem az álarcos isten, -
egy másik az, ki a szívben lakik.
Nem vakhitűek szánandó szívében:
azok lelkileg mind-mind betegek.
Jót akarnak, - de kit szolgálnak? Istent?
Tévedést, - és nem megtévedteket.
Lehet, gyanított ezt-azt némely pápa,
de, ha akart volna is, szólhatott?
Ma sem látod: Betlehem csillagából
hányszor csaló jel, tévút ragyogott?
(2013)
Hozzászóláshoz jelentkezz be vagy regisztrálj!
2013-12-23 10:05:00
Kedves Miklós ! Ünnepek után még visszatérek írásodhoz !
Köszönöm válaszodat !
Békés, Boldog Karácsonyt kívánok !
Szeretettel
Bigi
2013-12-22 13:15:39
Kedves Bigi!A giccset csak irodalmi példának használtam, és a kifejezésem ("még legenyhébb következménye csak az a rengeteg giccses vers, írás, ami Karácsonykor is jellemző") nem
kifogásolható, benne van az "is". Ettől függetlenül teljesen egyetértünk abban, hogy a giccs nem szűkíthető le szépirodalmi, képzőművészeti vagy más művészi alkotásokra, ezt nyilván Te is, én is mindig így gondoltuk. A giccs egyébként maga is olyan problémakör, amelyik messze vezet, társadalmi gyökerei is erősek, - ezt majd máskor megbeszéljük.
A szeretet egy érzés, aminek nagy a jelentősége, és ha nem is menthetne meg minden elromló párkapcsolatot (vagy segíthetne minden egyéb, javításra szoruló dolgon, jelenségen), biztosan sokat segíthetne az emberiség (és ezen belül sok egyén) problémái megoldásában.
Ám a szeretetnek - lehetetlen nem látni! - ott vannak a gyökerei a társadalmi rendben. (Éppen úgy, mint a kissé talán még rejtélyesebb szerelemnek is.) Amikor tehát a szeretetről írsz, bizonyos tekintetben megfordítod a dolgot (vagy legalábbis hozzászólásodból ez sejthető): úgy tűnik, mintha a szeretetnek nem volna erős összefüggése a társadalmi renddel. Dehogy nincs! Ha van időd, akkor gondolkodj el a szereteten magyar költők (például Csokonai Vitéz Mihály) megpróbáltatásit elemezve. Ne egy-egy esetet ragadj ki azonban, hanem az egyéni eseteken keresztül lásd meg, értsd meg az ÁLTALÁNOST. Számos más esemény, jelenség is szinte felkínálja magát, hogy előbbi megjegyzésem igazolja.
Nekem a múlt (és a jelen!) tolvajai, és azok, akik a tolvajokat érdekből segítik, ne papoljanak szeretetről! (Persze, papolni fognak továbbra is, - azért tolvajok.) Nem tagadom: azok között, akik a tolvajokat segítik, nagy számban vannak olyanok, akiknek ehhez alapvető érdekük nem fűződik, és főleg csak olyan ostobaság az oka magatartásuknak, amiért ők is felelősek, - de az ő magatartásuk sem tiszteletre méltó. Gondolom, ezzel Te is egyetértesz.
Amit soraidban a fogyasztói társadalom kritikájaként írsz, azzal egyetértek (persze, az is bonyolultabb kérdéskört érint).
Ez a kis ország a szakadék szélén áll, és őszintén kellene beszélni sok mindenről, ami elősegíthetné, hogy összefogással legalább kissé távolabb kerüljön a szakadéktól, amibe bármikor belezuhanhat. Utóbbit nem volna szabad eltitkolni egy szeretet-fajta egyre gyérülő híveinek, ez a szeretet a giccses, ostoba, vagy egyenesen bűnös alkotásokban, nagyhangú hordószónoklatoknál oly gyakran használt, mégis, nemesen is értelmezhető, rendkívül fontos fogalom: a hazaszeretet.
Kedves Bigi!
Ha esetleg válaszomból valami nem érthető, készséggel állok rendelkezésedre.
Üdvözöl: Miklós
2013-12-22 08:35:13
Kedves Miklós !Igazad van, rosszul fejeztem ki magam ! / ..ó, ez a nagy vágtatás :) /
Így kellett volna mondnom : " a szeretet törvénye szerint élek " ..és ezt nem azzal fejezem ki, hogy pl. egész nap imádkozom, mint a szentfazekak..vagy jótékonykodok, mondjuk kifejezetten karácsonykor ! Igen, karácsonykor is, de máskor is igyekszem segíteni a segítségre szorulókon, és teszem ezt egy belső indíttatásra.
A versekről, amiket a Szent Ünnep tiszteletére írnak, csak annyit mondhatok, hogy nagyjából igazad van. De csak nagyjából ! Mert nem csak karácsonykor ! Az általad giccsnek nevezett kis valamik sajnos elborítják már az eget-földet, és egyáltalán nem kizárólag karácsonykor !
De ha belegondolunk, ez is a felgyorsult világunknak és a modern technikának
köszönhető ! Én úgy nevezem ezeket a műveket, hogy eldobható, egyszer használatos dolgok..nem javítandók, mert annyira olcsók, annyira tömegcikkek, hogy nem is érdemes energiát pazarolni rájuk.
Sajnos a mai párkapcsolatok, a házasságok is ebbe az olcsó, eldobható kategóriába kerültek.
És itt ismét a SZERETET fogalmánál tartunk..a megromlott házasságokat megmenthetné a szeretet, de nem menti meg, mert a szeretet maga is eldobható kategória lett.
Elromlott ?! Nem javítgatjuk, veszünk másikat !
..és ez bizony, igazad van, a társadalmi bajokhoz vezető út egyik eleme.
Köszönöm ünnepi jókívánságaidat !
Újévig még beszélgetünk !
Szép Ünnepet kívánok kedves Miklós ! :)
üdv
Bigi
2013-12-22 07:53:07
Kedves Bigi!A vers nem egyéni úttal, hanem a társadalmi méretekben jelentkező (és most is jelenlevő) utakkal foglalkozik. Az nem megengedhető kifejezés - erkölcsileg - , hogy a szeretetnek, mint írod, többféle törvénye lehet. Az a "szeretet", ami a többségnek kárt okoz, nem szeretet.
Az Istenben (Szellemben) való hit önmagában csak egy költői világrész, amely szépséges lehet. A vallások azonban valójában ideológiai-politikai szervezetekként működtek és működnek, és a társadalomban kifejtett hatásukat becsületes gondolkodással, igazságosan kell megítélni. Utóbbira hozzászólásod is egyértelműen céloz, így van, vallási köntösben rengeteg embertelenség, társadalmi igazságtalanság történt és történik ma is.
A Szeretet helytelen felfogása a társadalmi bajokhoz vezető út egyik eleme (az egyik!), és e bajok talán még legenyhébb következménye csak az a rengeteg giccses vers, írás, ami Karácsonykor is jellemző (utóbbi, a giccs problémaköre külön is érdekes, de erre majd máskor térek ki).
Neked és Családodnak a Lehető Legkellemesebb Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet kívánom!
Üdvözöl: Miklós
2013-12-21 23:57:40
Ehhez a versedhez nem igazán akarok hozzászólni..a szeretet más törvényei szerint élek, mint sokan mások..minden vallásban megtalálom a szeretetet,csak az emberekből hiányzik néha, sőt nem is csak néha..választott vallásuk / Istenük / nevében ölik egymást, vagy rombolják le az óriás Buddha-szobrokat..amikor azokat a képeket nézem, szégyellem, hogy az emberi fajhoz tartozom! Kedves Miklós !
Kívánok Neked és Családodnak békés, meghitt, szeretetteljes Karácsonyt !
üdv
Bigi