Bejelentkezés
elfelejtett jelszó - regisztráció

Alkotó: Sincomi
Alkotások száma: 421
Regisztrált: 2006-02-20
Belépett: 2009-04-21
Publikált rovatok
Irodalmi rovat
-Egyéb prózai alkotások (77)
-Mese (21)
-Versek (310)
Műfordítások
-Versek (1)
-Egyéb Irodalmi alkotások (2)
Feltöltve: 2008-03-07 12:57:29
Megtekintve: 6206
Hidegháború helyett

Tárgyalás módszere a nevelésben

A nevelési módszerek mások most mint ezelőtt de melyek azok?
Az egyik gyakori módszer a bűntudat előidézése. "Szégyelld magad" stílusú nevelés.

Ezt hogyan érjük el?
Beszélni kell velük
Szólni kell nekik
Megdorgálni őket
Megmagyarázni hogy megértsék
Fenyíteni őket
Te ostoba, ezt ne csinált
Mit szól majd a

De kevesett hallunk arról hogy a fiatalokkal tárgyalni is lehet. De hogyan tárgyalni? Hiszen a felnőttek sem tudnak tárgyalni!

De sok felnőtt részt vett már a tárgyalásokon és ezért talán megértik hogy miről is van itt szó. Talán nem volna teljesen hiábavaló ha tárgyalni is tudnánk a fiatalokkal.

A tárgyalásoknál megtörtént gyakori hibákat szemügyre véve, talán érdemes lenne a fiatalokkal való kommunikációban, a tanulságokat a tárgyalás oknál velük érvényesíteni.

Egy kardinális hibát – a tárgyalások világából ellesve - talán jó lenne tudni mégis mellőzni. Nos mire gondolok itt?

A szülők túlzott elkötelezettsége a saját álláspontjuk mellett. A saját igazukban hisznek de hiszen ez természetes. Ellenben az nem éri el a célját ha erőltetjük. A "tárgyalás" vége lesz mielőtt megkezdődhetett volna és történik hogy:

a. a szülő mégis engedni fog és semmivel sem haladt előre a nevelésben
b. tiltást vezet be és érvek nélküli ellenérzéseket szül

Az eredmény ha elkönyvelhető csak külsőségekben nyilvánul meg.

Ez a fajta önigazoló szerep amelyet használnak a szülők nem eredményes. Egy előítéleten alapul, előítéleteket szül a gyerekben.

Ez a hajlam azon alapul hogy mi emberek, öntudatlanul is hajlamosak vagyunk, a saját érdekeinknek megfelelően magyarázkodni/érvelni/vitatkozni stb. A saját álláspontok előtérbe helyezése, sokszor előitéletekhez vezethet a fiataloknál főként akkor amikor egy konfliktus fejlődott ki. A tárgyalás hiányában a konfliktus roszabb eseben kiéleződhet, és egy fanatikus látásmód is kialakulhat. "A szüleim semmit sem értenek!" - Mit tudunk tulajdonképpen a fiatalok előítéleteiről?

Ezt az egyfata makacs szituációt, jó ha eltudjuk kerülni mert ha ez kialakul, akkor semmi esélyünk nincs tovább tárgyalni. A tárgyalás megszakad a szülői erőszak léphet életre. A konstruktív megeggyezés lehetősége eljátszódik pedig oda... talán egy jó kompromisszumot szerettünk volna/ akartunk elérni.

Ha a szülő tudja, hogy mégis tiltás lesz a vége, akkor meg kell próbálni meghallgatni és megérteni a fiatalok érveit, és nem lesújtani azokra. A fiatalok megértése a szüleik érvei iránt nem forszírozható, és különösen lassan történik, ha nem tudunk tárgyalni velük.

Kerüljük a szülő önigazoló szerepét.

netkobzos
Hozzászóláshoz jelentkezz be vagy regisztrálj!
2008-03-10 14:06:22
Kedves sincomi!

Megértettelek, és természetesen továbbra is nagyon szívesen állok rendelkezésedre.
Ha bármilyen konkrét dologban segíthetek, kérlek küld egy belső üzenetet, és megbeszéljük. :)
2008-03-10 13:10:17
Szia somaleXia!

Köszi a hasznos leckét. De az is igaz hogy a lassú víz partot mos de hát ahhoz idô is kell. Mivel küldföldön élek és sokáig nem beszéltem/használtam magyar nyelvet nagy nehézségekkel küzködök. Éppen egy olyan képességre volna szügségem mint neked van, aki segítene helyrepofozni dolgokat az írásaimban. Talán most találkoztam egy ilyennel? - Nem?
Ha ebben eddig is segítettél akkor azt nagyon köszönöm.

netkobzos
2008-03-07 14:02:49
Kedves sincomi!

Szívesen olvasnám ezen fejtegetéseid, mert a témák, melyeket boncolgatsz, mindennapjaink érdekes problémái. De sajnos, néhol igen zavarosak megfogalmazásaid.
Ha többször átolvasnád az írásokat, mielőtt feltöltöd, biztosan megtalálnád a hibákat, melyeket kijavítva könnyebben értelmezhetőek lehetnének.

Hogy mások is szívesen olvassák műveid, javaslom az írásjelek helyes, és megfelelő alkalmazását.
Minden írásodban pótoltam ezeket, de így fenn áll a veszélye pl., hogy én máshová teszem a vesszőket, mint ahová Te szántad, és így megváltozik a mondat értelme.

Biztosan ismered a híres példamondatot, János püspök leveléből:

"A királynőt megölni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki beleegyezik én nem
ellenzem."

Központozással:
"A királynőt megölni nem kell félnetek, jó lesz, ha mindenki beleegyezik, én nem
ellenzem."

...vagy így...:
"A királynőt megölni nem kell, félnetek jó lesz, ha mindenki beleegyezik, én nem, ellenzem."

Ugye Te is érted, a két szöveg tartalmi értelmezésének különbségét!?