Feltöltve: 2007-11-26 13:28:20
Megtekintve: 6020
A szeretet arcai
A görög nyelvben fontos megkülömböztetô fogalmak vannak ezekre.
-eros-storge-fileo-agapé-féle szeretet
- Szeretlek mint férfi
egy nôt szerethet.
- vagy szeretlek
mint testvért szeretnek.
- és szeretlek mint
egy jó barátomat
- de szeretlek
mindenek felett
mint embertársamat
ahogy az Isten is
mindenkit szeret
Az önszeretet netartartozik a szeretet kategóriájába. - netkobzos
Amikor az emberi méltóságról esik szó akkor az agapé féle szeretet megnyilvánulásáról van szó. Még egy fegyházi rabnak is jár.- netkobzos
-eros-storge-fileo-agapé-féle szeretet
- Szeretlek mint férfi
egy nôt szerethet.
- vagy szeretlek
mint testvért szeretnek.
- és szeretlek mint
egy jó barátomat
- de szeretlek
mindenek felett
mint embertársamat
ahogy az Isten is
mindenkit szeret
Az önszeretet netartartozik a szeretet kategóriájába. - netkobzos
Amikor az emberi méltóságról esik szó akkor az agapé féle szeretet megnyilvánulásáról van szó. Még egy fegyházi rabnak is jár.- netkobzos
Hozzászóláshoz jelentkezz be vagy regisztrálj!
2007-12-04 10:14:10
Szia nadix!
A sztratégiadat nemismerem ezért nehéz tanácsot adni neked. de különös jó tehetséggel bírsz. Mgaz az IQ. A kritikád kegyetlen de igaz. A fiatal versírók mentora lehetnél mert látom segíteni is tudsz. De talán már az is vagy - nemtudom. Én is érdekelt vagyok.
netkobzos
2007-12-03 12:09:01
A "szeretet" az nem "jár" senkinek!
Az agapé féle szeretettrôl azt írtan hogy az egy fegyházi rabbnak is jár.
Egy olvasónk ellenezte a kijelentést. Magyarázatra szorult a dolog.
Olyan értelemben hogy valami módon megérdemeltûk volna az Isten agapé féle szeretetét persze hogy nem jár, senkinek sem. De annak ellnére hogy nem érdemeljük meg szeret az Isten és a fegyházi rabot is. Nem az érdemeink miatt szeret, ezt megértjük, de miért mondhatjuk mégis azt hogy a szeretete jár nekünk? Mondhatunk ilyesmit egyáltalán?
Egyszerüen talán azért - ha van keresztyény hitünk - mert már szeretetében megfizette életünkért az árat.
A hírekben hallunk néha esetekrôl hogy valakit letartóztattak és váltságdíjat kérnek hogy szabadonengedhessék. Ha ezt megfizetik (valaki) akkor szabadlábra helyezik mert ez neki így már jár. Ilyen értelemben mindenki számára jár az Isten agapé-féle szeretetét amit a részünkre bocsájtott. Mindenki igénybeveheti. - Egy neked/számodra szánt vásárolt ajándék az már neked jár.
Ez egy az isteni agapé féle szeretett furcsasága, éppen az hogy mindenkinek jár.
Normális esetben akkor érezzük azt hogy valami jár ha megdolgoztunk érte mint pl a fizetésünkért. Itt is úgy van de itt valaki más - az életünkért a Krisztus - fizette meg a váltságdíjat. Ez egy ajándék a számunkra és ezért jár. - Milyen ajándék lenne az ami nem jár? Ott van mint az ajándékok mielött megkaptad volna öket. Az Isten
akarja hogy ez járjon mindenkinek. Tehát úgy kell befogadni mint ajándékot ami jár nekünk.
Az ember is képes agapé féle szeretet nyilvánítani de csak sokkal kisebb mértékben. Példaul a munkatársaink íránt. Nem szimpatikus valaki, csak útálni tudjuk azért amit tesz vagy ahogyan teszi stb. Az agapé féle szeretet ezt is képes áthidalni mialatt elfogadjuk emberi méltóságát. Talán már nem szerethetô mint nô, barát, testvér stb de az agapé szeretettel mégis. Bizunk még abban hogy más lessz vagy lehet még az életében. Nincs még elveszve.
"Szeresd felbarátodat mint önmagadat."
Ez a felhívás már figyelembe veszi az ember korlátait. Ami járna - a szeretettel mindég adósak maradunk - nemtudjuk megtenni. Nemtudunk szeretní eléggé úgy ahogy kellene. Ézért jó emlékezni erre az aranyszabályra. Legalább ezt próbáljuk me elérni.
netkobzos
2007-11-30 13:21:00
Kérdések érkeztek
Az agapé-ról
Az Isten sohase mondta hogy szeressük a világot. De Ôróla mást olvasunk.
Úgy szerette Isten a világot, hogy az Ö egyszülött fiát adta... - a folytatás azt hiszem már ismeretes.
Ez az agapé szeretett megnyilvánulása az Istennél
1. a képessége alapján
2. a cselekvése által (áldozatot hozott)
3. a teremtményei érdekében.
Nos, ezt senki más nemtudta volna megtenni így szeretni(agapé) a világot. S ha másképpen de nem hasonlóképpen szeretjük a világot akkor az nem agapé.
Seni sem tud tehát úgy(olyan mértékben) szeretni(agapé) mint Ö; olyan mértékben és cselekvéssel ami az egész világot megmenthetné.
Mondhatjuk ugyan (költöi fennhangon) hogy szeressük az egész világot de ezt érzelmi alapon mondhatjuk de agapé szeretettel nem. A világnak semmi haszna nemlenne abból.
A marxizmsus próbálta meg komolyabban az agapéhoz hasonló alapon (Istenutánzás) de nemsikerült.
Nehéz egy gyilkost stb igy szeretni mondta egy olvasó. Igen ez így van.
Nem mindenki tud pl egy gyikost így szeretni(agapé). Ez nemis kötelezô. De vannak akik tudják:
1. Az Isten aki még reménykedik benne hogy megjavul.
2. Ugyanúgy az anyja, apja stb
Pedig utálják azt amit elkövetett és senki számára nem egy közkedvelt szimpatikus személy.
Amíg bízunk az emberekben hogy megjavulhatnak mégha kicsit is azt az agapé-féle szerettel tehetjük. Az agapé értéket tartalmazva a jövöbe tekint.
De mint mondtam nem mindenki tud ezzel a szeeretettel szeretni. Ha hamar itélkezünk akkor különösen nem.
Az agapé egy szellemi tulajdonság bízik egyszerüen az emberben s az ember lehetséges jó jövöjében. Keresi annak a feltételit és megadja azt. Az agapé mindég jelen van mégha nemis észleljuk/érezzük jelenlétét, egyszerüen azért mert nemvagyunk a tudatában. Valaki mindég szeret minket de nemtudunk róla vagy nemveszünk róla tudomást.
netkobzos
2007-11-28 19:01:14
Nem vagyok nagyon tájékozott ezen a téren, de szerintem nem a legjobb ötlet a görög grammatikával magyarázni a szeretet fajtáit... jó, sejtem, hogy tanultál etikát és ebből jön a dolog... na a lényeg, nekem az jön le ebből az egészből hogy elővettél valamit amit más majdnem ugyanígy leírt és semmit nem tettél hozzá vagy vettél el belőle. bocs