Bejelentkezés
elfelejtett jelszó - regisztráció

Alkotó: Lelkes Miklós
Alkotások száma: 1971
Regisztrált: 2011-09-25
Belépett: 2021-03-13
Publikált rovatok
Irodalmi rovat
-Gyermekrovat (Mesék) (203)
-Egyéb prózai alkotások (580)
-Mese (283)
-Dalszövegek (3)
-Gyermekrovat (Versek) (33)
-Versek (864)
-Társalgó (5)
Feltöltve: 2013-11-01 07:05:25
Megtekintve: 2012
Nem volt nehéz
Nem volt nehéz, akkor, az, hogy a népet
szeresse oly különc, mint én vagyok.
Elefántcsont toronyból ballagóban
megfogalmaztam mit is akarok.
Más izmusokkal együtt optimizmus
volt benne? Hát ez korántsem talány!
..de más Rend volt, - nem ilyen undorító,
mit most látni Ninive piacán.
A nép más volt, mondjuk inkább: lakosság.
Nép, s lakosság nem azonos szavak
értelmükben! A jót akaró több volt..
(..bár színlelőkből is bőven akadt,
s olyanokból, akik, - miért tagadnánk? -
csak azt várták: jöjjön a pillanat,
s akkor Hazát, amely többségnek érdek,
önhasznukra átalakítanak.
Utóbbihoz, persze, törpécske ország
egymagában túlontúl picike,
s a lakosságban akkor nép is ott volt,
és Rend a rend, s helyén a nép szíve.)

Ma néhány különcnél csak az Igazság.
Szakadéknál bámuló birkanép..
Miért is nem vagy becsületes pásztor,
múltat értő, magyar értelmiség?
Más lett a rend, igen, igen, de mégis,
miért lapulsz, mikor csaló szavak
a légbe szállnak, s primitívség szór szét
szégyentelenül hazugságokat?

Nem tagadom, hogy más népet szerettem,
- s azt szeretem ma is. Lement a nap.
A fenyők átsétálnak a sötéthez.
Bezárom elefántcsont tornyomat.
A mai nép? Jó volna tenni érte,
s ha tehetnék, tennék, - bár megvetem:
nem nyitja fel szemét a mai fertő,

s kiáltó múlt, véres történelem.

(2013)
Hozzászóláshoz jelentkezz be vagy regisztrálj!
2013-11-10 20:13:36
Kedves Miklós ! Már többször megállapítottam : mi valószínűleg egy úton járunk, csak a sebességünk nem egyforma ! Hol Te futsz gyorsabban, hol én előzlek le ! De a szándékunk nemes, és ugyanaz : valamit jobbá tenni..valami nagyon-nagyon elromlott dolgon kicsit javítani..
Még gondolkodom kicsit, és folytatom , most éppen egy számomra mindig is érdekesnek tartott témáról fogok filmet nézni, Az új világrend..talán okosodok :)
Szép estét kívánok ! :)
2013-11-10 11:04:12
Kedves Bigi!

Hozzászólásod köszönöm, nagy igazságok és nagy tévedések találhatóak benne.

Vegyük ezeket sorra!

1.) Abban igazad van, hogy a nép, és ezen belül az értelmiség magatartására úgyszólván minden tekintetben hatással van a TÁRSADALMI REND. Te ugyan, legalábbis írásaidból így látom, nem szereted konkréten megnevezni sem a mostani társadalmi rendet, sem az ezt megelőzőt (ezzel ma nem állsz egyedül, szinte mindenki így tesz), azonban, ha elgondolkodsz rajta, akkor rájöhetsz milyen fontos ez. (Több írásomban már felhívtam erre a Te figyelmed is.)
Tévedéseid egyik forrása abban lelhető fel, hogy fenti fontos dologgal nem vagy tisztában, vagy nem eléggé.

2.) Abban igazad van, hogy az igazság valahol él, és új tavaszra vár. Én talán nem erről írtam jó néhány versemben? Akár A világ jobbul c. versemre is hivatkozhatok. Ám a költő feladata (Petőfi szerint kötelessége), hogy a múltat, jelent egyaránt bírálja, utat mutasson a jövőbe. Petőfi erről írt (többek között) A XIX. század költői c. versében, de más klasszikus alkotásokat is említhetnék.

3.) Az is tévedésed, hogy a múlt eseményeinek, történéseinek nem tulajdonítasz kellő jelentőséget jelenünkre, mindennapjainkra. Olyan szamárságot én sehol sem írtam, hogy - Tőled idézem - a múlton rágódni kell! Honnan veszed ezt? Nem rágódni kell rajta, hanem megérteni, átgondolni, átérezni, tanulságait levonni. A múlt - különösen a XX. század eseményei, eszméi - nagyon is hatnak mindennapjainkra. Ezt számos példából láthatod jelenünkből, és ha nem látod, az egy közösség-centrikus költői hitvallás szempontjából mindenképpen baj, és kritikát érdemel.
Horthy c. versemben a múltról írok, és éppen az utóbbi napok, hetek számos eseménye is mutatja, hogy a múlt mennyire összefügg a jelennel (és a jövővel)!

4.) A nép teszi a dolgát? Erre sem olyan egyszerű a válasz, mint véled. Van, amit nem tesz, és nem is tehet ebben a mostani társadalmi rendben, - és sok minden van, amit megtehetne, erkölcsi kötelessége volna, de nem teszi. Sorolhatnám a példákat, de inkább Te gondolkodj el: mi az, amit nem tesz meg, - és MIÉRT? A költő ne legyen csak a saját érdekeire néző (de ugyanakkor képmutatóan a Hazáról szónokló) politikus, legalábbis, ha a nemes, becsületes, klasszikus hagyományokat követi. Egyik legutóbbi versemben (Budapest álma) is írtam erről, szerintem érdemes elolvasnod.

5.) Eszem ágában sincs visszavonni az alábbi sorokat sem a versből (bár ilyet nem is kértél tőlem):

Miért is nem vagy becsületes pásztor,
múltat értő, magyar értelmiség?
Más lett a rend, igen, igen, de mégis,
miért lapulsz, mikor csaló szavak
a légbe szállnak, s primitívség szór szét
szégyentelenül hazugságokat?

A magyar értelmiségnek vannak jelentős erényei, de nagy hibái is. Erkölcsileg is! Gondolkozz el ezen is! Olvass arról, hogy az 1919-es Tanácsköztársaság bukása után mi történt Magyarországon, az irodalom terén! Mi történt az országgal az 1989-es rendszerváltás után?
Lehetetlen, hogy ha valóban tárgyilagosságra törekedsz, akkor ne láss sok mindent másképpen, mint ahogy e hozzászólásod mutatja, vagy legalábbis sejteti.

6.) Az igaz, hogy a népet helyesebb megérteni, bírálni, - és ehhez, látszólag, máskor esetleg valójában is, helytelen, ha megvetés is társul. Ám a költő legyen őszinte, - egyrészt. Másrészt tényleg megvetem azokat, akik nem emelik fel szavukat a huszadik század második felében létrejött társadalmi rendszer gyalázása ellen (bírálata szükséges, hazug mocskolása nem!), ugyanakkor sunyítanak azoknál az erkölcstelen tetteknél, amelyek napjainkban mindennaposak. Csekély utánanézés, egy kis becsületes gondolkodás feltárhatná előttük a nyilvánvaló igazságot. Nem érzed úgy, hogy a Bibliát, és a benne foglalt keresztény eszmét gyalázzák meg? Őskeresztények c. versemben is utaltam erre, de számos más írásomban is.

7.) Felületes olvasásnál, persze, paradoxnak látszanak ezek a sorok:

A mai nép? Jó volna tenni érte,
s ha tehetnék, tennék, - bár megvetem:
nem nyitja fel szemét a mai fertő,

s kiáltó múlt, véres történelem.

Formailag paradox is, de a vers szövegével együtt érthető. Célja is: a nép (a tömegek) szeme fel kellene, hogy nyíljon a valóságra (múlt és jelen valóságára).

Egy kis házi feladat (lehet, hogy bokros teendőidre hivatkozva nem végzed majd el, de azért ide írom): keress olyan klasszikus alkotásokat, amelyeknél a szerző a népet sem istenítette kritikátlanul!

Dicsérendő bátorság azonban manapság már az is, hogy Te a fenti verset elmerted olvasni, sőt, hozzászóltál.

Esetleges további kérdéseidre, észrevételeidre készséggel válaszolok.

Üdvözöl: Miklós
2013-11-10 08:12:23
"s a lakosságban akkor nép is ott volt,
és Rend a rend, s helyén a nép szíve.)"

Kedves Miklós ! Az értelmiség is , a nép is alakul, formálódik..hazug világhoz úgy alkalmazkodik, hogy hazudik..De valahol, mélyen, az igazság mindig él, és új tavaszra vár !
Felnyitnám a szemed : ma is helyén a NÉP szíve !
Talán, ha elvegyülnél, lemennél vidékre, eldugott falvakba, látnád azt, amit én : mint Mohács után, tatárjárás után, amit az elmúlt évek " új rendje " hozott ránk, előbújtak a " nádasok mélyéről, mocsarak rejtő világából" a kifosztott emberek, és építik az ő új világukat. Én ezt látom. Az ÚJ VILÁGREND persze nem igazán akarja tűrni ezt ! De a NÉP, az Istenadta nép, csakis Isten akarata előtt hajlik meg, a világ új urai tehetnek amit akarnak, a tavasz mindig új rügyeket, új virágokat hoz, mert ez az ISTEN SZÁNDÉKA !
A múlt?! Már megbocsáss, de kár a múlton ennyit rágódni..én pl. nem fogom engedni, hogy unokáim a múlt lerágott csontjain rágódjanak..a világmindenség szemszögéből nézve 70 év, 700 év, 70000 év is csak egy pillanat..az is hülye, aki az elmúlt 70 éven rágódik..ennyi erővel folyamatosan koszorúzni járhatnánk , nem csak itthon, de az egész világon, ártatlanul megölt emberek porladó csontjaihoz..ÉRTED ?! Éjjel-nappal csak sírnánk, ahelyett, hogy kimennénk a rétre szénát gyűjteni, felszántanánk a földet, és vetnénk a jó magot, gyermekeinknek, unokáinknak !
A NÉP nem várja el, hogy Te , vagy én tegyünk érte..majd teszi a dolgát, úgy, mint évezredek óta mindig is tette !
Versed utolsó versszaka pedig , már elnézést, merő ellentmondás !
Szereted, de megveted ?!
Ne szánd a népet, és főleg ne vesd meg, mert a megvetés nem magvetés !
Szeretettel üdvözöl
a kis Bigi